• Niesiemy pomoc ofiarom księży pedofilów

    zapewniamy telefon zaufania, pomoc prawną, psychologiczną i grupę wsparcia
  • Żądamy ukarania sprawców

    i odsunięcia ich od pracy z dziećmi
  • To nie Twoja wina

    całkowitą winę ponoszą sprawcy i osoby, które ich ukrywają
  • Walczymy z przyczynami pedofilii

    edukujemy i podejmujemy działania prewencyjne
  • Walczymy o odszkodowania dla ofiar księży

wersja polska english version

Sygnały ostrzegawcze

Przedstawiamy 45 sygnałów ostrzegawczych

O molestowaniu seksualnym dzieci mówi się coraz więcej. Najczęściej jednak informacje, które do nas docierają, to przerażające wiadomości o kolejnych maluchach, które padły ofiarą pedofilów. Wciąż zbyt mało mówi się o tym, jak dbać o bezpieczeństwo dziecka i jak uczyć je ochrony własnych granic. Niewiele też można znaleźć informacji o tym, jak poznać, że nasze dziecko może być ofiarą nadużycia seksualnego. Dlatego postanowiliśmy przedstawić wam listę niepokojących sygnałów, które powinny skłonić do wizyty u psychologa lub seksuologa dziecięcego. Szczegółową listę znalazłyśmy w książce Moniki Zielonej-Jenek i Aleksandry Chodeckiej "Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka." (GWP, Gdańsk 2010). Publikujemy tę listę za zgodą wydawnictwa.

Uwaga! Stwierdzenie, czy rzeczywiście doszło do wykorzystania seksualnego, nie jest sprawą prostą. Pamiętaj, że nawet zaobserwowanie u dziecka kilku poniższych zachowań, nie jest jeszcze dowodem na to, że doszło do molestowania. To tylko sygnały ostrzegawcze, objawy, które wymagają wyjaśnienia. Nie wszystkie też mają ten sam ciężar gatunkowy. Poza tym wiele z nich może też świadczyć o innych problemach np. depresji dziecięcej czy tych związanych z pojawieniem się młodszego rodzeństwa.

"Zachowania dziecka sugerujące możliwość doświadczenia wykorzystania seksualnego.

(dzieci poniżej 5. roku życia)

  1. mają specyficzne oznaki fizyczne w okolicach genitaliów czy odbytu, na przykład zapach nasienia
  2. odczuwają bolesność i/lub mają krwawienia z gardła, okolicy genitaliów lub odbytu
  3. zachowują się w sposób seksualnie nieodpowiedni do swojego wieku, na przykład obsesyjnie zajmują się kwestiami seksualnymi
  4. odgrywają z zabawkami lub innymi dziećmi akty seksualne, prezentując zbyt dużą/nieodpowiednią dla nich wiedzę
  5. zachowują się seksualnie nieodpowiednio w stosunku do dorosłych
  6. rysują narządy płciowe (np. penisa we wzwodzie)
  7. powtarzają obsceniczne słowa czy zwroty
  8. płaczą histerycznie podczas zmiany pieluszki
  9. zachowują się histerycznie podczas zdejmowania ich ubrania, szczególnie bielizny
  10. okazują bardzo silny lęk wobec określonej osoby
  11. zdają się zaniepokojone lub zaprzątnięte czymś, ale nie chcą powiedzieć, dlaczego, jakby miały tajemnicę
  12. powtarzają, że są złe, nieprzyzwoite i niegrzeczne
  13. stają się niepewne i bojaźliwe lub przylegają do rodziców ("przylepy")
  14. cofają się do zachowań charakterystycznych dla dużo młodszych dzieci (regresja)
  15. wpatrują się obojętnie przed siebie, zdają się nieszczęśliwe, zmieszane, smutne
  16. stają się wycofane, przestają jeść, mają chroniczne koszmary nocne, na powrót moczą się lub brudzą (gdy już przestały)
  17. zmieniają się ze szczęśliwych i aktywnych w wycofane i pełne obaw
  18. przestają się cieszyć zajęciami z udziałem innych dzieci, takimi jak słuchanie opowieści czy gry
  19. stają się agresywne wobec innych

Zachowania dziecka sugerujące możliwość doświadczenia wykorzystania seksualnego.
(dzieci między 5. a 12. rokiem życia)

  1. mają infekcje dróg moczowo-plciowych, krwawienia i/lub bolesność w okolicy genitaliów lub odbytu oraz gardła
  2. odczuwają dyskomfort podczas chodzenia, okazują to
  3. mają chroniczne dolegliwości (np. bóle głowy)
  4. cierpią z powodu zaburzeń jedzenia, anoreksji czy bulimii
  5. obsesyjnie mówią lub piszą o sprawach seksu
  6. zachowują się w seksualnie nieodpowiedni sposób wobec dorosłych
  7. podejmują rodzicielską rolę w domu, zdają się wtedy starsze niż są w rzeczywistości (ofiary kazirodztwa)
  8. powtarzają obsceniczne słowa lub zwroty, które mogły być wypowiedziane podczas nadużycia
  9. rysują wyraźnie seksualne obrazki, przedstawiające akty nadużyć
  10. mają pieniądze z niewiadomych źródeł
  11. niechętne wobec rozbierania się na lekcjach wf.
  12. staja się pełne obaw lub odmawiają widzenia się z określonymi dorosłymi bez wyraźnie widocznego powodu, pokazują, że nie lubią określonej opiekunki, krewnego czy innego dorosłego
  13. znajdują setki wymówek, by nie iść do własnego domu lub domu przyjaciela po szkole (miejsca, gdzie może mieć miejsce nadużycie)
  14. mówią, że są niedobre, nieprzyzwoite, zepsute
  15. mają negatywny obraz własnej osoby
  16. sugerują, że mają tajemnicę, o której nie mogą powiedzieć
  17. pytają, czy dotrzyma się tajemnicy, jeśli coś powiedzą
  18. mówią, że ich przyjaciel ma problem
  19. zaczynają kłamać, kraść, ewidentnie oszukiwać w nadziei zostania przyłapanym
  20. wracają do zachowań charakterystycznych dla młodszych dzieci (regresja): ssanie kciuka, otaczanie się porzuconymi wcześniej maskotkami
  21. zaczynają się na powrót moczyć
  22. prezentują nagłe, niewytłumaczalne zmiany w zachowaniu (agresja - wycofanie)
  23. mają przerażające sny
  24. stają się silnie depresyjne, podejmują próby samobójcze
  25. stale uciekają z domu
  26. przestają się cieszyć wcześniej lubianymi zajęciami, muzyką, sportami, sztuką, harcerstwem, wyjazdami na obozy letnie."